Friday, 3 February 2012

the memories that i'll never forget,InsyaALLAH.:)

   assalamualaikum,kaifa hal-luk?sihat?bguslah,Alhamdulillah.cuti seminggu sempena tahun baru Cina baru je berlalu. . .x pergi mane2?:) hmm?tehah?oh,kite ade pergi satu kem krs.28-29 jan.yup,2 hari 1 malam je.tp memory kt sane,masyaALLAH!terlalu best!ha. . ni yg nk citer.mesti korang excited nk bace kn??:)

   kite tibe kt skolah around 7.30 a.m.memule takut gak sbb igt kite sorang je yg dtg.tp ade nampak kak syahirah ade,huh,alhamdulillah!kite tyelah beliau:''hari ni ade kem kn?'' yelah,mane tau xde.pastu beliau jawap ade,ALLAH je yg tau betape legenye hati aku.yelah,rumah dah lah jauh,nk kene patah balik.and then dalam pukul 8.30 am ustaz nasrom sampai.then ade kakak2 dgn abg2.pakai baju hijau berpangkat woe.then diorang kenalkan name masing2.name kakak2 tu(ade 2 org) kak syafiqah dan kak aima.diorang kn. . .subhaALLAH,cute!then abg2 plak(2 org jgk) bername abg adli dan abg nabil.first tgk diorang igt garang(jgn marah ek~) tp ble kenal,sporting x terkate!fancy yg paling sporting pernah kite jumpe!

   akitiviti pertame yg kitorang buat ialah sesi suai kenal.bgitau name and so on.kitorang ade 18 org.then kitorang dibahagikan kepada 3 kuumpulan.kumpulan alpha,bravo dan charlie.first2 kite masuk kumpulan alpha.then waktu rehat tukar masuk kumpulan bravo.Alhamdulillah,kitorang membentuk satu team yg sgt baik,dan bekerjasama!so happy! waktu petang plak,kitorang main extreme game.main ibu mengandunglah,lumpur lah mcm2 lah.hm?ape pasal name die ibu mengandung?eh,jgn pk bukan2 plak.let me explain first.fancy2 tu ikat tali kat tiang gol sekolah kitorang.bentuk yg complex.then abg adli suruh lepasi tali tu tanpa terlanggar.dengan syarat kepala kluar dlu.ssh woe.mcm kluar dari perut ibulah.lepas tu main jalan itik!>.< siap kene buat bunyi''quek,quek! lagi.cute kn?haha.

 seterusnya,woe. . aktiviti yg kite xkn lupe!merangkak mcm askar.eh?ape yg specialnye? yg specialnye ialah,laluan tu laluan yg berlumpur.bkn setakat berlumpur,banjir lagi!habis tudung baju dan sebagainye.sementare menunggu org lain habis,kitorang pun berjemurlah kejap.lepas semua dah habis tu,kene main guling2 plak!mcm baby nanges sbb x dpt ape yg die nk.chewah2.comel what.haha.^_^ lepas euuu. . .fancy2 tu letak gule2 dalam lumpur pastu suruh kitorang ambik pakai mulut!waktu tu kite ambik jelah sambil ppk ''xpe2.ni duniawi je''.haha.

  lepas tu,kitorang pun pergi mandi2.bersiap untuk malam kebudayaan.kitorang(BRAVO) buat lakonan.Alhamdulillah,group kitorang dikatakan buat  terbaikkk!!lepas tu,kitorang alas perut.sedar x sedar,dah pukul 11.40 dah pun.err--ade game burung hantu lah. at first password kitorang sundal bolong.then ustaz suruh tukar.jadilah kacang kulit.kite waktu tu dah nervous dahhh. . .oh,rpe2 nye xdelah menakutkan sgt.group bravo ikut abg adli,abg aizat dan abg syamil untuk sesi bacaan ayat2 suci Al-Quran.laah. . .igtkn kene round satu sekolah sorang2.waktu tu,kite dengan seorang hamba ALLAH ni bacelah ayat kursi dgn abg adli.then,abg adli start lah citer2.kasih syg ALLAH,mcm2 lah.menangis den.(first time nangis dpn fancy!)

   lepas tu bace yasin ayat 1-9 dgn abg aizat,3 qul dgn abg syamil.waktu tu hilang dah perasaan takut dan segale bagai.group kitorang seterusnye gerak ke fancy kak syafiqah/piko dgn kak aima.at first diorang sengaje lah takutkan kitorang.kate nk ragging lah,nk psycho lah. . .so,kitorang  pun takut. . haha,last2 diorang x buat pun,diorang citer2 psl krs.huhu. . diorang citer mmg best!next,gerak ke abg nabil plak. . .bace doa Qunut dan rukun islam&iman.oh,lpe nk citer.waktu petang be4 extreme game,kitorang ade blajar ikatan dengan abg nabil,bantu mula dgn kak aima dan kak piqo,kompass dgn abg adli.best woe,diorang ajar dgn penuh kesabaran.subhanALLAH!

   alor. . . .dah nak abes, .. . hari ke-2 tu kite sedih sgt3.. . .dah nk balik.tp waktu pg kitorang buat aerobik.lpe kejap masalah! then waktu tgh hari kitorang buat api.kene pakai ranting kayu dan daun kering.pastu bakar cucur.sedap woe. . .mcm mashmallow!>.< .and then sembang2,tangkap gambar . .. pastu mkn dan balik. . .kejap je dah abes. . :( sedih lah.tp xpe,abg adli ckp,InsyaALLAH akn buat lg. . . xpe fatehah,just pray to ALLAH! what ever is it,ALHAMDULILLAH!
                                                                                 

ha. . .ni kak piko.comel kn?huhu geram tgk die!
>.<

ni group bravo punyer keje. . .cantik kn?huhu. . nampak yg duduk bersimpuh tu?kite le tu. . >.<

ha. . .sweet x,sweet x?sweet kn?ni lah abg adli.yg buat kite nanges sbb hepi tu.hm?oh,sayangnye die dah ade gf.xde can ler untuk korang.  .haha
   ha. . ni abg nabil.belia tgh prepare ntuk aktiviti extreme!ha. . kalau korang nk tau,die ni cool!
 ni abg syamil dgn abg adli.hm.  .alah. . .syamil yg kitorang bace 3 qul dgn beliau tu. . 

cute x,cute x?ha. . .ni kite. . cheh3. . xdelah.ni lah kak aima.cute seh!rase  nk cubit pipi beliau.beliau ni,pandai posing. . ^_^



                                                                 ha. . ni abg nabil lagi sekali!eh?nape kite letak gambar beliau
                                                                    due?haish!!jgn pk lain.td gambar beliau x jelas. . cute kn?                                       
                                                                    macho woe. . .haha.yg ni  x tau dah ade gf ke blum. . .>.<                                           

syukran :)

Saturday, 21 January 2012

Friday, 20 January 2012

I Dont Know.:)

  assalamualaikum,kaifa hal-luk?sihat?alhamdulillah. . .guys. . sini ade luahan hati sket.
ALLAH tu sgt dekat kn?terlalu dekat.ade problem,cerite kt DIA.insyaALLAH,ade jawapannye.kite x ptut ragu2 dengan pertolongan DIA.kalau xde jawapan,usaha lagi.jgn takut utk buat baik.even kite buat baik sebesar zarah je pun,xpe.ALLAH Maha Mengetahui.yg penting,IKHLAS.ape yang dimaksudkan dengan ikhlas ni?ikhlas means,kite buat baik,then xnk org tahu.umpama semut hitam di atas batu hitam pd waktu malam.no one knows right?tp sape yg tahu?ALLAH.




kite ade seorang kawan.contoh. . .name die.  .aa.  .C lah senang.die kalau buat baik,mmg xnk bgitau org.die diam je.walaupun kite nampak.bile kite tye,die just senyum.baikkan die?mmg baik.then,kite ade sorang lagi kawan,namenye. . .G .die. . .x tau nk ckp.mmg lah,kadang2 saket gak hati kawan dgn die.kesabaran mmg teruji ble die x pki2 tudung lg walaupun dah baligh.hari tu rase nk menangis ble nampak die berpegangan tgn dengan bfnye yg bkn mahramnye. ..sape x terkejut woe..  T.T



mmg dah rase xnk kawan die.takut terpengaruh.tp,cbe fikir,bknkah org ni yg perlukan bantuan kite?untuk ke jalan yang benar?untuk mengenal ALLAH?sejahat mane pun die,die kawan kite.walaupun x sejati mane,kene tolong die.lagipun,batu pun akn berlekuk kn kalau selalu kene air?so,i need u guys.tolong doakan die.insyaALLAH hati die akn terbkk utk bertaubat.nothing is impossible.oklah.tata.sayang korang.muah!!
syukran :)

Wednesday, 18 January 2012

An Ugly One.

assalamualaikum. . kaifa hal-luk?

anda semua sihaaattt?diharap anda semua sihat di bawah rahmat Yang Maha Pemurah.
hm?nape tajuk kite mcm ni?kn ciptaan ALLAH semuanya cantik,comel-lote lg kacak?ok. . this is the reason. . lets start the storyyy!
kite ade kucing yg comel2 lg bulat2 plus gemok2.ade cat ni putihhhh sgt.family kite syg kt die.then one day,die x balik.kitorang realise something wrong dgn mke ia. . .likes. . .hidung die jadi keras. .  .then lame2 jadi teruk.jadi buruk sangat!sampai telinga die berkuping besar lagi tebal.kitorang dah agk takut dgn ia. .. .then bdn die plak.berlubang2. . .kesan luka kot. . .tau ape?rpe2nye lalat bertelur. . .semalam keluar ulat2. . mmg menangis lah tgk. tp,die lah yg menyedarkan kite.about one of nabi.nabi yang sangat rajin beribadat.sehingga diuji dgn ujian2 yg berat.siapa lagi klau bkn nabi Ayub a.s.Ketika setan berputus asa dari mengganggu Nabi Ayub, ia berkata kepada Allah SWT: “Ya Rabbi, hamba-Mu Ayub sedang menyembah-Mu dan menyucikan-Mu namun, ia menyembah-Mu bukan karena cinta, tapi ia menyembah-Mu karena kepentingan-kepentingan tertentu. Ia menyembah-Mu sebagai balasan kepada-Mu karena Engkau telah memberinya harta dan anak dan Engkau telah memberinya kekayaan dan kemuliaan. Sebenarnya ia ingin menjaga hartanya, kekayaannya, dan anak-anaknya. Seakan-akan berbagai nikmat yang Engkau karuniakan padanya adalah rahasia dalam ibadahnya. Ia takut kalau-kalau apa yang dimilikinya akan binasa dan hancur. Oleh karena itu, ibadahnya dipenuhi dengan hasrat dan rasa takut. Jadi, di dalamnya bercampur antara rasa takut dan tamak, dan bukan ibadah yang murni karena cinta.”




Riwayat tersebut mengatakan bahwa Allah SWT berkata kepada iblis: “Sesungguhnya Ayub adalah hamba yang mukmin dan sejati imannya. Ayub menjadi teladan dalam keimanan dan kesabaran. Aku membolehkanmu untuk mengujinya dalam hartanya. Lakukan apa saja yang engkau inginkan, kemudian lihatlah hasil dari apa yang engkau lakukan.”


Akhirnya, setan pergi dan mendatangi tanah Nabi Ayub dan berbagai tanaman dan kenikmatan yang dimilikinya. Kemudian setan itu menghancurkan semuanya. Keadaan Nabi Ayub pun berubah dari puncak kekayaan ke puncak kefakiran. Kemudian setan menunggu apa tindakan Nabi Ayub. Nabi Ayub berkata: “Oh musibah dari Allah SWT. Aku harus mengembalikan kepada-Nya amanat yang ada di sisi kami di mana Dia saat ini mengambilnya. Allah SWT telah memberi kami nikmat selama beberapa masa. Maka segala puji bagi Allah SWT atas segala nikmat yang diberikannya, dan Dia mengambil dari kami pada hari ini nikmat-nikmat itu. Bagi-Nya pujian sebagai Pemberi dan Pengambil. Aku dalam keadaan ridha dengan keputusan Allah SWT. Dia-lah yang mendatangkan manfaat dan mudharat. Dia-lah yang ridha dan Dialah yang murka. Dia adalah Penguasa. Dia memberikan kerajaan kepada siapa yang di kehendaki-Nya, dan mencabut kerajaan dari siapa yang dikehendaki-Nya; Dia memuliakan siapa yang dikehendaki-Nya dan menghinakan siapa yang dikehendaki-Nya.” Kemudian Nabi Ayub sujud dan Iblis tampak tercengang melihat pemandangan tersebut.



Lalu setan kembali kepada Allah SWT dan berkata: “Ya Allah, jika Ayub tidak menerima nikmat kecuali dengan mengatakan pujian, dan tidak mendapatkan musibah kecuali mendapatkan kesabaran maka hal itu sebagai bentuk usahanya karena ia mendapatkan anak. Ia mengharapkan dengan melalui mereka kekayaannya meningkat dan melalui mereka ia dapat menjalani kehidupan yang lebih mudah.” Riwayat mengatakan bahwa Allah SWT membolehkan bagi setan untuk berbuat apa saja kepada anak-anak Ayub. Kemudian setan menggoncangkan rumah yang di situ anak-anaknya tinggal sehingga mereka semua terbunuh. 



Dalam keadaan demikian, Nabi Ayub berdialog kepada Tuhannya dan menyeru: “Allah memberi dan Allah mengambil. Maka bagi-Nya pujian saat Dia memberi dan mengambil, saat Dia murka dan ridha, saat Dia mendatangkan manfaat dan mudharat. Kemudian Ayub pun sujud dan iblis lagi-lagi tampak tercengang dan merasa malu.”
Iblis kembali menemui Allah SWT dan mengatakan bahwa Ayub dapat bersabar karena badannya sehat. Seandainya Engkau memberi kekuasaan kepadaku, ya Rabbi, untuk mengganggu badannya niscaya dia akan berhenti dari kesabarannya. Riwayat mengatakan bahwa Allah SWT menginzinkan setan untuk mengganggu tubuh Ayub. Dikatakan bahwa setan memukul tubuh Nabi Ayub dari kepalanya sampai kakinya sehingga Nabi Ayub sakit kulit di mana tubuhnya membusuk dan mengeluarkan nanah, bahkan keluarganya dan sahabat-sahabatnya meninggalkannya kecuali isterinya. Namun lagi-lagi Nabi Ayub tetap bersabar dan bersyukur kepada Allah SWT. Beliau memuji-Nya pada hari-hari kesehatannya dan ia tetap memuji Allah SWT saat mendapatkan ujian sakit. Dalam dua keadaan itu, Nabi Ayub tetap bersabar dan bersyukur kepada Allah SWT.
Melihat pemandangan itu, amarah setan semakin meningkat namun ia tidak mengetahui apa yang harus dilakukannya. Di sini setan mengumpulkan para penasihatnya dari pakar-pakar dan ia menceritakan tentang kisah Ayub dan meminta mereka mengeluarkan pendapat—setelah ia menyampaikan rasa putus asanya saat menggodanya atau mencoba menghilangkan sifat sabarnya dan syukurnya.




Salah seorang setan berkata: “Sungguh engkau telah mengeluarkan Adam bapak manusia dari surga, lalu darimana engkau mendatanginya? Oh, yang engkau maksud adalah Hawa?” Terbukalah di hadapan Iblis suatu ide yang baru. Lalu ia pergi ke istri Ayub dan memenuhi hatinya dengan rasa putus asa sehingga ia pergi ke Ayub dan berkata padanya: “Sampai kapan Allah SWT menyiksamu? Di mana harta, keluarga, teman dan kaum kerabat? Di mana masa jayamu dan kemuliaanmu dahulu?”



Mendengar perkataan isterinya itu, Nabi Ayub menjawab: “Sungguh engkau telah dikuasai oleh setan. Mengapa engkau menangisi kemuliaan yang telah berlalu dan anak yang telah mati?” Perempuan itu berkata: “Mengapa engkau tidak berdoa kepada Allah agar Dia menghilangkan cobaan darimu dan menyembuhkanmu serta menghilangkan kesedihannmu?” Nabi Ayub berkata: “Berapa lama kita merasakan kebahagiaan?” Istrinya menjawab: “Delapan tahun.” Ayub berkata: “Berapa lama kita mendapat penderitaan?” Istrinya menjawab: “Tujuh tahun.” Ayub berkata: “Aku malu jika aku meminta agar Allah SWT melepaskan penderitaanku ketika aku melihat masa kebahagiaanku. Sungguh imanmu tampak melemah dan keputusan Allah SWT membuat hatimu menjadi sempit. Seandainya aku sembuh dan kembali kepada kekuatanku, niscaya aku akan memukulmu dengan seratus kali pukulan dari tongkat. Sejak hari ini, aku tidak memakan dari makananmu dan dari minumanmu atau memerintahkanmu untuk melakukan suatu urusan. Maka pergilah kau dariku.”



Akhirnya, isteri Nabi Ayub pergi sehingga Nabi Ayub tinggal sendirian dalam keadaan sabar menanggung penderitaanya. Penderitaan yang seandainya ditimpakan kepada gunung niscaya gunung tidak akan mampu menahannya. Kemudian Nabi Ayub berdoa kepada Allah SWT dalam keadaan penuh kasih sayang dan meminta belas kasih kepada-Nya. Beliau berdoa agar Allah SWT menyembuhkannya. Dan akhirnya, doanya dikabulkan oleh Allah SWT. Demikianlah riwayat yang populer berkenaan dengan penderitaan Nabi Ayub dan kesabarannya.



Menurut hemat kami riwayat ini palsu karena ia sesuai dengan teks Taurat yang menjelaskan sakitnya Nabi Ayub. Begitu juga kami tidak menerima jika dikatakan bahwa penyakitnya sangat buruk sekali yang menyebabkan masyarakat lari darinya sebagaimana dikatakan oleh dongeng-dongeng kuno. Bagi kami, riwayat semacam itu bertentangan dengan kedudukan kenabian. Yang perlu kita perhatikan dan perlu kita pastikan adalah apa-apa yang telah disampaikan oleh Al-Qur’an berkenaan dengan cerita Nabi Ayub. Al-Qur’an adalah kitab satu-satunya yang pasti benar yang tiada kebatilan di depan dan di belakangnya.



Allah SWT berfirman:
“Dan (ingatlah kisah) Ayub ketika ia menyeru Tuhannya: (‘Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang.’ Maka Kami pun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyahit yang ada padanya dan Kami kembalihan keluarganya kepadanya, dan Kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah.” (QS. al-Anbiya’: 83-84)
Kita telah memahami bahwa Nabi Ayub adalah hamba yang saleh dari hamba-hamba Allah SWT. Allah SWT menginginkan untuk mengujinya dalam hartanya, keluarganya, dan badannya. Hartanya hilang sehingga ia menjadi orang fakir setelah sebelumnya ia termasuk orang yang paling kaya. Kemudian ia ditinggalkan oleh istrinya dan keluarganya sehingga ia merasakan arti kesunyian dan kesendirian lalu ia ditimpa penyakit dalam tubuhnya dan ia merasa menderita karenanya, tetapi beliau tetap sabar menghadapi semua itu dan tetap bersyukur kepada Allah SWT.



Sakit yang dideritanya cukup lama sehingga beliau menghabiskan waktu-waktu dan hari-harinya dalam keadaan sendirian bersama penyakitnya, rasa sedihnya, dan kesendiriannya. Demikianlah Nabi Ayub merasakan segi tiga penderitaan. Segi tiga penderitaan dalam hidupnya, yaitu sakit, kesedihan, dan kesendirian. Di saat beliau mendapat cobaan seperti itu, pada suatu hari datang pada beliau salah satu pemikiran setan. Pikiran itu berputar-putar di relung hatinya; pikiran itu mengatakan padanya, wahai Ayub penyakit ini dan penderitaan yang engkau rasakan oleh karena godaaan dariku. Seandainya engkau berhenti sabar dalam satu hari saja niscaya penyakitmu akan hilang darimu. Kemudian manusia-manusia berbisik-bisik dan berkata: Seandainya Allah SWT mencintainya niscaya ia tidak akan merasakan penderitaan yang begitu hebat. Demikianlah pemikiran yang jahat itu. Setan tidak mampu untuk mengganggu seseorang kecuali dengan izin Allah SWT sebagaimana Allah SWT tidak menjadikan cinta-Nya kepada manusia identik dengan kesehatan mereka. Sesungguhnya Allah SWT menguji mereka sebagaimana yang dikehendaki-Nya.



Pikiran setan itu berputar di sekitar hati Nabi Ayub seperti berputarnya lalat di musim panas di sekitar kepala manusia, namun beliau mampu menghilangkan pikiran ini dan sambil tersenyum kepada dirinya beliau berkata: “Keluarlah hai setan! Sungguh aku tidak akan berhenti bersabar, bersyukur, dan beribadah.” Akhirnya, pikiran jahat itu dengan rasa putus asa keluar dari akal Nabi Ayub. Nabi Ayub duduk dalam keadaaan marah karena setan berani untuk mengganggunya. Beliau membayangkan bahwa boleh jadi setan berani menggodanya dengan memanfaatkan kesendiriannya, penderitaannya, dan penyakitnya.



Istri Nabi Ayub datang dalam keadaan terlambat dan mendapati Nabi Ayub dalam keadaan marah. Istrinya itu menutupi kepalanya dengan suatu kain tertutup. Istri Nabi Ayub menghadirkan atau menghidangkan makanan yang baik untuknya. Nabi Ayub bertanya padanya: “Dari mana engkau mendapati uang?” Nabi Ayub telah bersumpah akan memukulnya seratus kali pukulan dengan tongkat ketika beliau sembuh, tetapi kesabarannya sungguh sangat luas seperti sungai yang besar. Dan di waktu sore, setelah mengetahui kehalalan makanan yang dihidangkan, beliau pun memakannya. Kemudian Nabi Ayub keluar menuju ke gunung dan berdoa kepada Tuhannya.



Allah SWT berfirman:
“Dan ingatlah akan hamba Kami Ayub ketika ia menyeru Tuhannya: ‘Sesungguhnya aku diganggu setan dengan kepayahan dan siksaan.’ (Allah berfirman): ‘Hantamkanlah kakimu; inilah air yang sejuk untuk mandi dan untuk minum. Dan Kami anugerahi dia (dengan mengumpulkan kembali) keluarganya dan (Kami tambahkan) kepada mereka sebanyak mereka pula sebagai rahmat dari Kami dan pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai pikiran. Dan ambillah dengan tanganmu seikat (rumput), maka pukullah dengan itu dan janganlah kamu melanggar sumpah. Sesugguhnya Kami mendapati dia (Ayuh) seorang yang sabar. Dialah sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia sangat taat (hepada Tuhannya).” (QS. Shad: 41-44)



Bagaimana kita memahami perkataan Nabi Ayub, “Sesungguhnya aku diganggu setan dengan kepayahan dan siksaan.”? Nabi Ayub ingin mengadukan kepada Tuhannya perihal keberanian setan padanya di mana setan membayangkan bahwa ia dapat mengganggunya. Nabi Ayub tidak percaya bahwa sakit yang dideritanya adalah datang karena pengaruh setan.



Demikianlah pemahaman yang sesuai dengan kemaksuman para nabi dan kesempumaan mereka. Allah SWT memerintahkan beliau untuk mandi di salah satu mata air di gunung. Allah SWT memerintahkannya agar beliau minum dari mata air ini. Kemudian Nabi Ayub melaksanakan perintah ini dan mandi serta minum. Belum lama beliau minum pada tegukan yang terakhir sehingga beliau merasakan sehat dan sembuh total dari penyakitnya. Kemudian suhu panas dalam tubuhnya pun kembali normal seperti biasanya. Allah SWT memberikan kepada Ayub dan keluarganya dan orang-orang yang seperti mereka suatu rahmat dari sisi-Nya sehingga Nabi Ayub tidak kembali sendirian. Allah SWT memberinya berlipat-lipat kekayaan dan kemuliaan dari sisi-Nya sehingga Ayub tidak menjadi fakir.



Nabi Ayub kembali mendapatkan kesehatannya setelah lama merasakan penderitaan dan sakit; Nabi Ayub bersyukur kepada Allah SWT. Beliau telah bersumpah untuk memukul istrinya sebanyak seratus pukulan dengan tongkat ketika beliau sembuh. Sekarang beliau sembuh maka Allah SWT mengetahui bahwa beliau tidak bermaksud untuk memukul istrinya. Namun agar beliau tidak sampai melanggar janjinya dan sumpahnya, Allah SWT memerintahkannya agar segera mengumpulkan seikat ranting dari bunga Raihan yang berjumlah seratus dan hendaklah beliau memukulkan itu kepada istrinya dengan sekali pukulan. Dengan demikian, beliau telah memenuhi sumpahnya dan tidak berbohong. Allah SWT membalas kesabaran Ayub dan memujinya dalam Al-Qur’an sebagaimana firman-Nya:
“Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya).” (QS. Shad: 44)

syukran :)

Friday, 13 January 2012

our relationship,friends.

assalamualaikum,kaifa hal-luk?
haha.. . k,kite nak citer about. . .semalam!means hari jumaatlah.ha. . .kite dah sekolah sesi pg tau,best~
antarnye boleh stayback sampai petang.semalam asyik gelak je. . .kawan2 kite semue ske buat lawak. . .kitoarang main sorok2 lah,main pussing2 lah,byk lg.:D mcm kanak2 rebina kn?kitelah tu.  .kite sayang sgt kawan2 kite.kat rumah,sekolah,byk tempat lg.sayang korang.
sayang seribu kali sayang.!!
syukran :)

Tuesday, 3 January 2012

Tik Tok

assalamualaikum.  . .
:D
ape khabar semua?baik ke?alhamdulillah. . yg x sehat kalau menghadap lappy/pc elok jgk kan?haha. .
^_^

hm. . .sekejap je masa berlalu kn?sudah 40 hari bercuti.  . .dah nk sekolah!rindu benor!sekolah pun mesti rindu kami kan?byk peristiwa yg berlaku sepanjang cuti ni.hepi,sedih semua ada. . kite duduk kt rumah je?anda?oh,jln2 keliling satu dunia?bguslah. . alhamdulillah. . >.<

kite sedih jgk lah. . kawan kite ade yang pindah.  ..same ade sekolah atau fb. . .tp xpe,ALLAH tgh merancang sesuatu yg lebih baik kot.hm,sahabat.i love u so much!xpe2,jauh di mata dekat di hati. . .kawan kite semua baik2!anda?pilih kawan dgn hati2 ek. . xperlulah nk pilih kawan yg HOT . . .pilih kawan yg boleh bwk ke syurga ek?x ssh.  .kawan yg baik akn igt kn kite pd ALLAH.rajin nasihat kan kite.

kawan2 kite buat kite sentiase hepi!kite yakin,kawan2 anda pun mesti baik kan?so,appreciate them.they are like stars to us.they bright the night nicely.so. . .ape pun yg kawan kite lakukan,just accept them.kalau diorang  buat salah,maafkan.x ssh pun. . org yg berani adlah org yg terlebih dahulu minx maaf.

ok,sekian saja.sayang korang.:*
syukran :)

Monday, 26 December 2011

The Tesco

assalamualaikum~
hari ni kite nk citer2 sket. .
hm,tgk topic pun dah tahu,ni mesti nk citer pasal shopping. . .
tp,xdelah. ..mmg kite shopping,tp ade something yang menarik perhatian kite selain shopping mopping tu!
haha .. . ok2.waktu tu ade promotion jualan yogurt.beli brgan yogurt up to Rm 10 dpt main putar2 hadiah tu.  .
then tetibe ade pasangan ni dtg. .(suami isteri rasanya)and. . .kedua2nya bisu.tp  sgt sweet!lebih sweet drpada org yg boleh bercakap. . .tersenyum simpul tgk diorang. . tp,x lame lepas tu. . .ade seorang bapa(rasanya)bwk anak die dlm troli. . .anak die tu still toddler.anak die duduk dlm troli then nanges2 . . tp yg mengejutkan,tibe2 bapa die tu tampar anak die!>:( memang sedihlah.walaupun anak tu nakal,tapi kn die masih kecik?x patut2. . .so,kawan2  bersyukurlah. . .kawan2 dpt ibubapa yg baik,dpt berckp. . Alhamdulillah.:D





sweet kan?



sanggup ke pukul budak ni?:(
syukran :)